SK

Galérie a múzeá

Starý zámok v Banskej Štiavnici

1 hodina

Časová náročnosť

Základné: 8 €

Vstupné

Informácie o aktivite

Starý zámok v Banskej Štiavnci sa nachádza nad Námestím sv. Trojice, pod úpätím vrchu Paradajz. Patrí k najstarším stavebným pamiatkam mesta Banská Štiavnica a dokumentuje románsky, gotický, renesančný a barokový výtvarný sloh.

História zámockého komplexu sa začína začiatkom 13. storočia, obdobím farského kostola Panny Márie s cintorínom, pokračuje pristavením pohrebnej kaplnky sv. Mikuláša s kostnicou. Kostol bol poškodený požiarom v roku 1442 a zemetrasením v roku 1443.

V rokoch 1498 – 1515 bol prestavaný na gotický halový chrám, v tejto etape zvýšili opevnenie hradieb, do ktorého popri nových polkruhových baštách vkomponovali aj dve staršie vežové stavby – Himmelreich a Vstupnú vežu (zvonovú).

Po porážke uhorskej armády tureckými vojskami 29. Augusta 1526, vzniklo reálne turecké nebezpečenstvo a s ním spojené budovanie obranných systémov. To znamenalo zmenu sakrálneho objektu na protitureckú pevnosť, v rokoch 1546 – 1559. 

Zo strednej lode kostola, po strhnutí klenby, vniklo vnútorné nádvorie a vymurovaním bočných lodí kostola sa dosiahlo vybudovanie jednotlivých poschodí. Prízemné miestnosti slúžili ako kuchyňa, komory, sklady na potraviny a zbrane. V prízemí presbytéria bola vytvorená kaplnka. Sály na poschodí a izby slúžili, ako obytné priestory pre posádku Starého zámku (50 – 60 mužov). Jediným vstupom do tohto priestoru bol bočný vchod kostola, ktorý bol chránený padacou mrežou (hlavný vchod zamurovali). 

Neskôr objekt slúžil ako skladisko, mestská ľadovňa, archív, knižnica, telocvičňa a pod. 1. júla 1900 bolo v priestoroch Starého zámku otvorené mestské múzeum.

Vo vnútornom areáli si pozornosť zaslúži brondzová socha Honvéda. Sochu v roku 1899 dali vyhotoviť obyvatelia Banskej Štiavnice a bola umiestnená v priestore pred dedičnou štôlňou Glanzenberg ako pamätník bojov za slobodu v rokoch 1848 – 1849. V 30. rokoch 20. storočia bola socha umiestnená na Starom zámku. Dielo na rozháňanie „snehových“ oblakov vyhotovil Július Sokol z Banskej Štiavnice v 30. rokoch 20. storočia. Slúži ako rekvizita salamandrových sprievodov. 


 

Dôležité informácie


LokalitaBanská Štiavnica
Vstupné Základné: 8 € / Zobraziť
Časová náročnosť1 hodina
Otv. hodiny 10:00 - 18:00 / Zobraziť
ObmedzeniaPlatba kartou nie je možná
ParkovaniePlatené parkovisko pod Novým zámkom, cca 550 m od Starého zámku
Webstránkawww.muzeumbs.sk/sk/stary-…
Súradnice48.4575637 18.8916394
1

Karner (Carnanrium) pohrebná kaplnka sv. Michala

Pôvodne románska dvojpodlažná rotunda s kaplnkou sv. Michala a s kostnicou (Ossarium) hlboko zapustenou do zeme, z obdobia prvej polovice 13. storočia. V kaplnke sa nachádzajú fresky z dvoch etáp – figurálna maľba zo 14. storočia a ornamentálna z druhej polovice 15. storočia. 

V druhej polovici 16. Storočia delová bašta prekryla pôvodný objekt karnera a zmenila jeho funkciu. Zachovali sa pôvodné románske a gotické okná, pôvodné dva románske vchody, medzi ktoré bol v 16. storočí vsadený bohatý renesančný rám, pôvodne s Ukrižovaním. 

Kostnica je zaklenutá rebrami štvorcového profilu na strednom hranolovom pilieri. Ukladali sa do nej nezomleté aj nezomleté kosti z farského cintorína v okolí kostola Panny Márie. Kostrové pozostatky (vyše 20 senných vozvo) boli vyvezené z kostnice začiatkom 20. storočia a pochované v spoločnom hrobe na cintoríne v Banskej Štiavnici.

 

GPS: 48.27335, 18.53284

2

Himmelreich

V západnej časti hradieb sa nachádza veža z konca 14. storočia, ktorí bola používaná ako byt kostolníka. V 16. storočí bola prestavaná na mestské väzenie a mučiareň. Poschodie obýval dozorca, správca objektu. 

Podzemné miestnosti slúžili ako žalár a mučiareň pre previnilcov, povstalcov v baníckom povstaní v rokoch 1525 – 1526, nespokojných baníkov v 17. storočí, ktorí nenastúpili do práce. Zatvorení bolo po jednom v malých priestoroch s hrubými kamennými múrmi, malými oknami, hlinenou podlahou a pripútaní železnými okovami. 

V starých protokoloch štiavnického banského súdu bola bašta posmešne nazývaná HIMMELREICH (ríša nebeská), pretože sa tradovalo, že osobu, ktorá sa tam dostane, čaká len smrť.

 

 

 

GPS: 48.27335, 18.53284

3

Zámocká studňa

Je vytesaná do skaly, vodná hladina je 9 – 10 metrov pod úrovňou terénu, má bohatý prameň. V hĺbke asi 18 metrov ústí do nej štôlňa, ktorá pokračuje na severozápad, v smere polobašty na zvyšujúcom sa teréne. Cez túto štôlňu, v prípade najväčšieho nebezpečenstva, mohli utečenci zdržujúci sa v zámku ľahko opustiť pevnosť. Po vyčerpávaní vody mohla teda slúžiť štôlňa ako záchranná úniková chodba. Studňa má bohatý prameň, preto by sa v krátkom čase po ich odchode bola znova naplnila vodou a zabránila ich prenasledovaniu.

 

GPS: 48.27335, 18.53284

4

Lapidárium

V 20. rokoch 20. Storočia začal kusód a riaditeľ múzea, prof. Vojtech Baker, zriaďovať vo vnútornom nádvorí hradu lapidárium. 

Vzácne sú kamenné krstiteľnice z 13. Storočia, 15. Storočia a z roku 1559. Zbytky portálov z 13. Storočia, okenných rámov, špaliet z románskeho obdobia kostola, pamätné dosky, gotické, renesančné, barokové, pochádzajúce z cintorína na Fraunbergu, zo Starého zámku, Štiavnických baní, Banskej Belej, z verejných budov, z obytných meštianskych domov, náhrobné dosky štiavnických waldburgerov (majiteľov baní), ich manželiek a pod.

Unikátom je liatinová náhrobná doska Polixeny Kielmannovej, manželky banskoštiavnického ťažiara (waldburgera) Andreja Kielmanna, ako najstarší známy liatinový výrobok domácej produkcie v strednej Európe. Plastický reliéf manželskej rozlúčky a rodinných erbov je doplnený textom. 

V pravom rohu liapidária sa nachádzajú točité schody so štíhlymi polygonálymi stĺpikmi z gotickej stavebnej etapy, ktoré viedli pravdepodobne k zvonu „umieráčiku“, patriacemu bývalému kostolu. 

 

GPS: 48.27335, 18.53284

5

Barokové kamenné sochy

Expozícia barokovej plastiky v priestoroch vojenskej kaplnky (pred stavbou v 16. storočí presbytérium kostola), predstavuje hlavne originálne monumentálne barokové kamenné sochy z morového súsošia sv. Trojice na Námestí sv. Trojice. Postaviť morové súsošie sa zaviazal richtár mesta po utíšení rozsiahlej morovej epidémie v rokoch 1706 – 1711. Prvý postavený stĺp bol jednoduchý, no pocisárskej návšteve sa v roku 1755 začalo s prípravou monumentálneho súsošia podľa viedenských vzorov. Projektantom bol Dionýz Ignác  Stanetti, kamenárske práce mal na starosti Karol Holzknecht. Jednotlivé sochy, 230 cm vysoké a vážiace 2 tony, predstavujú patrónov baníkov a patrónov proti moru – sv. František Xaverský, Rochus, Katarína, Jozef, Barbora, Sebastián a Rozácia (ležiaca). V rokoch 1978 – 1981 boli nahradení kópiami z umelého kameňa a originály a niektoré staršie kópie sú súčasťou tejto expozície.  V priestoroch kaplnky sú na stenách umiestnené tri medené barokové polychrómované kartuše s erbami – erb Banského eráru, cisársky habsburský a Lotrinsko – toskánsky erb a erb mesta Banská Štiavnica, na ktorom sú zobrazené dve jašterice. Mestský erb vznikol na základe povesti, ktorá opisuje pastiera pasúceho stádo a vidiaceho spod kameňa vyliezť dve jašterice. Jedna bola zlatá a druhá strieborná. Po zdvihnutí kameňa našiel zlato a striebro. 

 

GPS: 48.27335, 18.53284

6

Maketa oltára Majstra MS z roku 1506

Expozícia sa nachádza v rekonštruovanom prostredí bývalej gotickej sakristie s krížovou klenbou, fragmentami pôvodného okna... Moderná maketa približuje v polovičnej veľkosti fotografickú podobu siedmych neskorogotických tabúľ s námetmi mariánskeho a christologického cyklu, ktoré preslávili v Európe cez osobnosť anonymného stredovekého umelca i mesto Banskú Štiavnicu.

 

GPS: 48.27335, 18.53284

7

Umenie kováčov

Medzi najrozvinutejšie remeslá v Banskej Štiavnici patrilo kováčstvo. Štatúty kováčskeho cechu boli schválené v roku 1589 a najväčšieho rozmachu dosiahlo v období tzv. Zlatého veku Banskej Štiavnice v 18. Storočí. Najdominantnejšou osobnosťou prelomu 19. a 20. Storočia bol Karol Fizély, ktorého dieľňa vytvorila takmer všetky významné kováčske práce v meste (napr. areál Baníckej akadémie, vstupné brány do cintorínov, náhrobné kríže, mrežové brány domov).

Expozícia sa nachádza na troch poschodiach Severnej veže (kováčsky mech z 18. storočia, zámočnícke výrobky, okenné mreže, vývesné štíty, banské závesné váhy, lampy, svietniky, nástrešníky, atď.), a jej súčasťou sú aj nainštalované náhrobné kované a liatinové kríže z obdobia 18. – 20. storočia.

Pozoruhodný je napr. náhrobník pseudogotického tvaru s 5 liatinovými stĺpikmi Františka Schillingera, významného banského a vojenského lekára v druhej polovici 19. storočia. Zlikvidoval týfusovú epidémiu, autor spisov o cholere, a prvej pomoci pre baníkov, zakladateľ Banskoštiavnickej lekárskej a prírodovednej spoločnosti. 

 

GPS: 48.27335, 18.53284

8

Zvonová veža s vyhliadkou

Jadrom súčasnej veže je neskorogotická bránová veža štvorcového pôdorysu. Prízemie tvorilo pôvodný prejazd, do ktorého sa vstupovalo na jej východnej strane portálom a padacím mostom. Interiér je zaklenutý neskorogotickou sieťovou klenbou, nad portálom s letopočtom 1482. 

Počas renesančnej prestavby bolo dodatočne medzi portálmi prvého poschodia vysekané v hrúbke múra neskorogotickej západnej steny veže schodisko. V 16. storočí bola veža doplnená o dnešné druhé poschodie so strieľňami.  V expozičnom priestore 2. poschodia veže sú prezentované staršie pôvodné vežové hodiny banskoštiavnických veží, ktoré boli v 19. Storočí nahradené novými, modernejšími.

Baroková stavebná etapa predstavuje zavŕšenie stavebného vývoja veže. Hradný areál stratil význam opevnenia mesta a z veže sa stala zvonica. Strieľňa na južnej strane fasády bola prekrytá barokovými slnečnými hodinami. Na treťom poschodí sú umiestnené 3 zvony, gotický, renesančný opravený v roku 1732 a barokový z 2 polovice 18. storočia. Nad tretím poschodím vežu zakončuje nízke podlažie s hodinovým strojom v liatinovej konštrukcií s mosadzným ozubením a s drevenými valcami. Celá veža je ukončená cibuľovou medenou strechou.

 

GPS: 48.27335, 18.53284

9

Náhrobné kamene vstavané do steny oproti vchodu do zvonovej veže

1. Dvojitý biely kameň (Georgius Sorau) Božie napomenutie (rok 1516)

2. Na doske s reliéfom ľudskej hlavy (Juraj Cerendel) Komorský gróf a richtár (rok 1479)

3. Na doske s dvoma erbami (Ján Hohel) Komorský gróf a mešťan (rok 1480)

4. Na doske s ľudskou kostrou a kosou (Erasmus Rossel) Komorský gróf, mešťan, banský ťažiar a richtár (rok 1520)

 

GPS: 48.27335, 18.53284

Objavuj na mape

1 Karner (Carnanrium) pohrebná kaplnka sv. Michala

2 Himmelreich

3 Zámocká studňa

4 Lapidárium

5 Barokové kamenné sochy

6 Maketa oltára Majstra MS z roku 1506

7 Umenie kováčov

8 Zvonová veža s vyhliadkou

9 Náhrobné kamene vstavané do steny oproti vchodu do zvonovej veže


Mohlo by vás zaujímať

Najväčšia databáza starostlivo vyberaných zážitkov na strednom Slovensku


Neprehliadni na portáli

Najväčšia databáza starostlivo vyberaných zážitkov na strednom Slovensku